Leo Ylitalon Banaanitalo  selkokielellä

Ruotsinsuomalaisen Leo Ylitalon romaani Banaanitalo kertoo suomalaisten nuorten aikuisten elämästä Ruotsissa vuonna 1977. Monet romaanin henkilöistä työskentelevät Maraboun suklaatehtaassa ja asuvat Banaanitalossa. Rakennuksen muoto on hieman kaareva, ja sen vuoksi sitä kutsutaan Banaanitaloksi.

Nuoret tekevät työtä, opiskelevat ja juhlivat. Osa heistä haluaa jatkaa elämäänsä Ruotsissa, mutta jotkut suunnittelevat paluuta Suomeen. Kaikkien elämä järkkyy, kun 22-vuotias Lauri hyppää kerrostalon ikkunasta. Miksi Lauri tappoi itsensä?

Leo Ylitalo (s. 1950) on ruotsinsuomalainen kirjailija, joka asuu Göteborgissa. Romaanin on selkomukauttanut Hanna Männikkölahti. Selkokirjassa on Ina Majaniemen kuvitus. Kansi: Hannele Harald.

Julkaistaan yhteistyössä Tukholman yliopiston kanssa.